Eticheta în dojo
La intrarea în dojo, înainte de a intra pe tatami, se saluta dojo în directia kamiza - peretele de onoare unde se gaseste portretul lui O-Sensei.
Apoi ne întoarcem cu spatele la tatami si lasam zori cu vârful spre exterior, în ordine, si intram pe tatami. La intrarea pe tatami salutam în directia kamiza, din picioare sau, mai bine din genunchi.
Daca lectia a început, (întârzierea nu trebuie sa devina un obicei !), se saluta si instructorul, chiar daca acesta nu ne priveste, apoi se asteapta în seiza la marginea tatami-ului pâna când instructorul ne invita sa ne alaturam colegilor. Daca momentul intrarii în dojo coincide cu cel în care clasa este în timpul meditatiei, se amâna orice miscare pâna când meditatia se încheie. La fel, daca trebuie sa plecam înainte de terminarea sedintei, vom cere politicos instructorului permisiunea de a ne retrage. Studiul unei arte martiale nu este posibil decât bazat pe încrederea si respectul pe care îl avem fata de profesor.
La începutul sedintei, pentru salut, elevii se aliniaza în fata instructorului pe unul sau mai multe rânduri. În general, cei mai avansati stau la stânga instructorului.
În continuare, elevii si instructorul îl saluta pe O-Sensei, apoi elevii saluta instructorul.
Instructorul e cel care da semnalul pentru salut si, într-un salut corect, elevul se va stradui sa nu ridice capul decât dupa instructor. De fiecare data când instructorul opreste antrenamentul pentru a demonstra o alta tehnica, elevii îsi saluta partenerul sau partenerii si îsi reiau rapid locul, asezându-se în seiza.
Când instructorul cheama un elev pentru a demonstra o miscare, acesta, foarte repede si de la locul sau, trebuie sa salute si sa se apropie rapid de instructor. Dupa ce instructorul si-a terminat demonstratia, elevul trebuie sa se întoarca la loc si sa salute din seiza înainte de a începe sa exerseze.
Antrenamentul se desfasoara cu seriozitate si fara discutii. Fiind concentrat în întregime asupra lucrului, e de neconceput sa mesteci guma. Dupa salutul de la sfârsit, daca instructorul este înalt în grad, elevii trebuie sa ramâna în seiza pâna când acesta a parasit dojo.
Aikido este o arta martiala japoneza si studierea sa este presarata cu un numar de reguli de politete, de curtoazie, pe care unii le considera ceremoniale, dar care de fapt, pentru japonezi, sunt obisnuite.
Aceste reguli nu sunt specifice aikido sau artelor martiale, ele fac parte din viata, morala si obiceiurile japoneze. Studiul aikido nu trebuie sa fie disociat de aceste reguli de eticheta pentru ca astfel am pierde un considerabil aport cultural si spiritual.
Faptul ca salutam dojo, O-Sensei, instructorul si partenerii, si asta adoptând o pozitie în care corpul este bine echilibrat în jurul centrului, permite o constientizare a individualitatii celuilalt, respectându-l cu inima, dar si cu corpul, pentru ca e nevoie de efort fizic si de reculegere pentru a-i putea oferi un salut într-o pozitie corecta, ferma, respectoasa si modesta.
Nu trebuie sa salutam oricum, cu un gest cu mâna sau cu o înclinare a capului, trebuie sa ne concentram si sa ne ordonam corpul în jurul hara, salutul este si o concentrare a spiritului; aceasta înseamna ca suntem pregatiti fizic si psihic pentru a studia aikido. Pe de alta parte, constientizarea individualitatii celuilalt, respectul pentru aceasta individualitate, armonia între oameni si lucruri, care sunt bazele filozofiei orientale, ale tao, ale shinto si ale zen, încep prin efortul spre modestia cu care salutam.
Dojo este locul în care venim sa cautam calea: este locul unde încercam sa progresam ca fiinta umana. Faptul ca-l salutam înca de la intrare face din el un loc privilegiat, în care venim sa ne spalam, chiar sa ne purificam, corpul si spiritul.
Prin salutarea portretului lui O-Sensei, facem dovada recunostintei fata de cel care a creat, si care ne comunica prin intermediul discipolilor lui, aceasta arta pe care o iubim si care ne permite sa ne înaltam natura umana. Facem, de asemenea, dovada modestiei, având în vedere ca oricare ar fi forta, inteligenta, pozitia noastra sociala, exista întotdeauna ceva sau cineva pe care sa-l respectam si caruia sa-i fim recunoscatori pentru ca, daca suntem infinit de mari, suntem si infinit de mici.
Bineînteles, trebuie sa aratam respect tuturor lucrurilor, dar, concret, în studiul aikido, trebuie sa aratam respect în principal armelor pe care le folosim: bokken, jo, uniforma de antrenament, etc. Sa le mânuim cu respect, sa nu le aruncam la întâmplare, sa nu le împingem cu piciorul... pe lânga faptul ca asta ne face sa ne controlam gesturile, este si o dovada de respect pentru cei care le-au facut, pentru munca lor si pentru ki-ul pe care l-au înglobat în confectionarea acestor obiecte. Sabia trebuie sa fie pentru un aikidoka reflectarea sufletului sau. Atunci când suiera prin aer, traiectoria pe care o descrie este pura, dreapta. Aceasta traiectorie este simbolul drumului în viata catre care trebuie sa tinda orice practicant de arte martiale.
Salutul
Zarei : salutul din genunchi
Se porneste din pozitia seiza, cu mâinile pe coapse. Se pune jos întâi mâna stânga, apoi mâna dreapta.
În aceasta forma de salut se regaseste practica vechiului razboinic, care, vigilent si prudent în a se apara de un eventual atac al interlocutorului, punea jos întâi mâna stânga, dreapta ramânând disponibila pâna în ultimul moment pentru a scoate sabia.
Apoi, cu degetele mari si aratatoarele formând un triunghi, se apleaca bustul în fata, cu capul si spatele drepte, fara a ridica sezutul de pe calcâie.
Ritsurei : salutul din picioare
Din pozitia naturala, cu mâinile si bratele suple de-a lungul corpului, se înclina bustul aproximativ 10° spre înainte.
În cazul salutului spre kamiza, salutul trebuie sa fie mai pronuntat si cere un unghi de aproximativ 30°.
Când si cum salutam ?
Am putea simplifica raspunzând ca se saluta tot timpul !
La intrare...
Odata ajunsi la dojo, ne marcam intrarea cu un salut. Daca am ajuns din timp - ceea ce ar trebui -, executam un zarei în directia kamiza; daca nu, un simplu ritsurei e suficient. Este, de asemenea, politicos sa salutam si pe cei care se gasesc deja pe tatami.
La începutul sedintei...
sedinta începe cu un salut colectiv: instructorul si elevii îl saluta pe O-Sensei, apoi se saluta între ei.
În timpul lucrului...
În timpul sedintei, saluturile se petrec fie pentru a invita un partener la lucru, fie pentru a-i multumi ca a exersat cu noi. În acest caz salutul se face cel mai repede posibil: zarei daca suntem în genunchi si ritsurei daca suntem în picioare.
Multumind...
Dupa fiecare explicatie a instructorului, fie ea colectiva sau individuala se multumeste cu o formula de politete (arigatô gozaimashita) si cu un salut din pozitia în care ne aflam.
De remarcat ca, în timpul antrenamentului, nu exista nici o diferenta între salutul din picioare si cel din genunchi. Daca suntem în picioare , ar fi ridicol sa îngenunchem pentru a multumi instructorului si vice-versa.
Catre arme...
La luarea pentru prima data a armei (bokken, jo) si la punerea ei la locul sau se saluta cu arma catre kamiza.
La sfârsitul sedintei...
La sfârsitul sedintei, pentru a concluziona, este repetat salutul colectiv. Dupa ce instructorul a semnalat ca sedinta s-s terminat sau dupa ce a parasit tatami, se obisnuieste sa se salute colegii de antrenament.
La iesire...
Practicarea aikido nu înceteaza odata ce ti-ai pus zori în picioare; iesirea din dojo, ca si intrarea necesita un salut scurt, dar sincer, marcând terminarea reala a antrenamentului în dojo.
Dojo
Localul principal al tuturor cluburilor de aikido este dojo. Vulgar considerat de public ca o sala de antrenament, etimologic dojo înseamna însa "locul unde se studiaza calea". Podeaua dojo-ului este acoperita cu tatami, saltea indispensabila practicarii ukemi.
La origine, tatami nu este o saltea destinata unei arte martiale sau sportive; este vorba de "covoarele" din casele japoneze traditionale (împletituri din paie de orez acoperite cu pânza de in vopsita) a caror marime este în general de doi metri pe un metru. De altfel, suprafata casei japoneze se masura în tatami, nu în metri patrati.
Singurul mod corect de a sedea pe tatami este seiza. Daca seiza nu este posibila datorita vreunei rani, cu permisiunea instructorului, se poate sedea cu picioarele încrucisate dar nu cu picioarele întinse, rezemat de pereti sau culcat. Intrarea în dojo semnifica trecerea în alta lume, semanând cu aspectul Japoniei traditionale: plina de "seninatate si dezlantuire". Clipelor de ascultare atenta si concentrare le vor urma momente de practica intensa si de explozii de energie.
Potrivit culturii japoneze, dojo este organizat rational dupa axele sale fata-spate (kamiza-shimoza) si laterale (joseki-shimoseki).
Fiecare loc din încapere are o semnificatie proprie. Termenii descrisi mai jos nu definesc peretii unei încaperi, ci laturile delimitate de spatiul de practica. Un tatami plasat în centrul unei sali polivalente (cum se întâmpla frecvent la stagii) are si el aceste locuri precise, în absenta peretilor.
Kamiza
Fiecare dojo are un "loc de onoare" numit kamiza ("acolo unde se aseaza zeii"). Pe acest perete se gaseste în general un portret al lui O-Sensei, o caligrafie, un aranjament floral (ikebana) sau chiar un altar shinto.
În timpul saluturilor de la începutul si de la sfârsitul lectiei, chiar daca instructorul se întoarce cu spatele la kamiza pentru a fi cu fata la elevi, el va saluta împreuna cu elevii cu fata la kamiza.
Aikidoka nu se va întoarce cu spatele la kamiza si nu se va aseza în fata portretului lui O-Sensei sau în fata altarului daca acesta exista. Nu este vorba în nici un caz de fanatism nici de sectarism, ci de respectarea traditiei din
Shimoza
Termenul shimo este un alt mod de citire a ideogramei shita care înseamna "dedesubt", "inferior". Este vorba despre partea din dojo rezervata elevilor pentru saluturile de la începutul si de la sfârsitul sedintei, precum si explicatiilor si demonstratiilor.
Joseki
Literal "scaunul superior". Jo în acest caz este alt mod de citire al ideogramei ue, care înseamna "deasupra", "superior", "de cea mai buna calitate". Este vorba de locul aflat în dreapta kamiza, locul de onoare în care stau oaspetii importanti.
Elevii, în timpul salutului de la începutul si de la sfârsitul sedintei, se aliniaza pe shimoza si lasa locurile mai apropiate de joseki pentru sempai (cei mai avansati în grad si/sau mai vechi).
Aceasta are la origine o realitate istorica: în dojo-urile medievale intrarea facându-se pe la joseki, cei mai avansati erau capabili sa-i protejeze pe cei mai putin experimentati în cazul unui atac inopinat.
Shimoseki
Literal "scaunul inferior", este partea din stânga kamiza. Acest loc e cel mai putin semnificativ al unui dojo. Kohai (începatorii), în timpul salutului de la începutul si de la sfârsitul sedintei, se aliniaza pe shimoza în partea shimoseki, pentru motivele istorice de securitate de mai sus.
Formule de politete
Aikido fiind de origine strict japoneza, formulele de politete folosite vor fi în limba japoneza. De remarcat ca toate formulele folosite în timpul unei sedinte de aikido fac parte integranta din limba japoneza curenta. Le veti putea deci întâlni si în viata de toate zilele.
O negai shimasu [o negai simass]
O : prefix de politete
Negai : întrebare, cerere
Suru : a face
O negai shimasu este formula curenta si politicoasa care însoteste o cerere. Se foloseste la începutul sedintei si înainte de a solicita exersarea cu un nou partener. Instructorul care cere asistenta unui uke pentru demonstrarea unei tehnici foloseste si el aceeasi formula.
Dômo arigatô gozaimashita [doomo arigato godzaimasta].
Domo : bine, mult
Arigato : multumesc
Gozaru : a fi (verb foarte formal)
Domo arigato gozaimashita este o formula foarte formala de multumire. Se spune la sfârsitul sedintei sau dupa practica cu un partener. Limbajul curent foloseste mai degraba arigato gozaimashita (multumesc mult), arigato (multumesc), sumimasen (formula de scuza).
Expresii curente în dojo
Hajime [hagime] : începeti (...sa faceti ceea ce instructorul tocmai a demonstrat).
Yame [iame] : încetati (îti saluti partenerul si te asezi repede la locul tau).
Yassume [iasme] : relaxare (de obicei folosit în expresia Mokuso yassume - opriti-va din meditatie).
Matte [mate] : asteapta
Hai [hai] : da
Mokuso [mocso] : meditatie (se începe meditatia).
Seiza [seiza] : asezati-va (te asezi în seiza).
Sensei ni rei [sensei ni rei] : salut catre sensei (elevii si instructorii se saluta reciproc, apoi cu totii saluta spre kamiza).
Ritsu [ritu] : ridicati-va (sau ki ritsu - ridicati-va ki-ul).
Kekko desu [checo dess] : e bine
Warui desu [uarui dess] : nu e bine
Клуб Айкидо "Айки Центр", был создан в Кишиневе при Школе Борьбы на Республиканском Стадионе в 1997 г и был первой секцией Айкидо в Кишиневе и в Молдове, и одной из первых групп Айкидо в СССР. Все инструктора Айкидо в Молдове начинали заниматься там. На основе этого клуба в 1994 году была создана Федерация Айкидо Республики Молдова.
Сегодня Занятия проводятся в современных оборудованных залах. В группах совместно занимаются как новички, так и черные пояса, как юноши так и девушки. Нет ограничений по возрасту.На татами дружелюбная и теплая обстановка. Приходите, попробуйте, и вы уже не уйдете!
Игорь Захаревич.
Молдова, Кишинев.
Ранги практикующих Айкидо в моем Доджо (кого пропустил и фамилии сообщайте на email)
№ п/п |
Ф.И.О. | Ранг | Дата Атестации |
Экзаминатор | Доджо |
01 | Шевелев Игорь | 3й Дан | 19.09.2010 | Yokota | Олимпия |
02 | Березовский Владимир | 2й Дан | 25.12.2007 | Fujita | Олимпия |
03 | Осадчук Андрей | 2й Дан | 11.12.2011 | Kobayashi | Олимпия |
04 | Яремчук Анатолий | 2й Дан | 23.03.2012 | Kobayashi | Олимпия |
05 | Санин Сергей | 1й Кю | 04.11.2012 | AFRM | Олимпия |
06 | Кобитев Владимир | 3й Кю | AFRM | Олимтия | |
07 | Белев Сергей | 4й Кю | AFRM | Олимпия | |
08 | Стратила Андрей | 5й Кю | AFRM | Олимпия | |
09 | Тукану Евгений | 5й Кю | 21.10.2012 | AFRM | Олимпия |
10 | Олег | 6й Кю | 21.10.2012 | AFRM | Олимпия |
11 | Дима | 6й Кю | 21.10.2012 | AFRM | Олимпия |
12 | Кобитев Анатолий | 6й Кю | 21.10.2012 | AFRM | Олимпия |
01 | Киселев Сергей | 4й Кю | 21.10.2012 | AFRM | Институт Физкультуры |
02 | Андрей | 5й Кю | AFRM | Институт Физкультуры | |
02 | Антон Савичев | 5й Кю | 21.10.2012 | AFRM | Институт Физкультуры |
03 | Marcel Corcinschi | 6й Кю | AFRM | Институт Физкультуры | |
04 | Дима | 6й Кю | 21.10.2012 | AFRM | Институт Физкультуры |
1980- I. Zakharevich şi А.Nepritvorennyi întreprind primele încercări în studiera Aikido după cărţi.
1987- Cu vizită în Chişinău vine Oleg Cantemirov, cascador, actor("Fan", "Nu te ingrijora eu sunt cu tine") actor de circ şi deţinător al centurii negre în karate Wado Ryu. Cu acest prilej I. Zakharevich ia primele lecţii de aikido de la persoana în cauză.
1987- Oleg Cantemirov îl prezintă pe I. Zakharevich domnilor,
1987- I.Zakharevich şi A.Nepritvorenny deschid prima secţiune de Aikido în Chişinău (Aiki Center.). Pretul cursului lunar era o rublă.
1989- În Chişinău soseşte V.Matveev care duce un seminar, deasemenea se petrec primele demonstraţii ale sectiunei Aiki Center.
1991- Cunoştinţa cu N.Egorov şi
1992- Cunoştinţa cu D-ul
1992- I. Zakharevich şi V.Oncha obţin certificarea pentru shodan după cerinţele FRA şi încep să petreacă primele seminare în oraşul Iaşi.
1993- Ionescu Dan Corneliu soseşte la Chişinău unde petrece antrenamente şi participă la demonstraţii.
1994- Federaţia de Aikido din RM este înregistrată oficial.
1994- Cunoştinţa cu preşedintele Aikikai România
1995- FARM este prezentată de Zakharevich la Congresul
1995- În capitala Moldovei sosesc d-ul Raicu şi secretarul IAF Venere.D 6 Dan.
1996- I.Zakharevich pleacă la Londra unde se antrenează sub supravegherea d-lui Kanetsuka şi participă la BAF Summer School.
1996- În Chişinău vine regretatul P.Bakas 5 Dan secretarul Federaţiei Europene de Aikido.
1997- Capitala este vizitată de P.Bakas şi pentru prima oară de shihanul Masatake Fujita 8 Dan secretarul general al Hombu Dojo, în timpul acestei vizite V.Oncha şi I.Zakharevich sunt atestaţi pentru shodan Aikikai.
1998- FARM este oficial recunoscută de
1998- Cea de a doua vizita a shihanului M. Fujita în Chişinău, în cadrul căreia Toporovsky Ghenadie şi doi studenţi a lui Zakharevich (B.Dekusar şi I.Bulatsky) au fost certificaţi la Shodan. De asemenea, din recomendările d-ui Zakharevich, M.Fujita a primit examenul şi l-a atestat în Shodan pe Oleg Mikhailenko – conducătorul secţiilor Aikido din Bender, din Tiraspol -
2003- Cunoştinţa cu preşedintele
2006- I.Zacharevich este atestat pentru 2 Dan Aikikai
2007- I.Zacharevich şi V.Oncha sunt atestaţi pentru 3 Dan Aikikai. La invitaţia FARM răspunde shihanul S. Sigal 7 Dan Aikikai care petrece antrenamente în complexul sportiv Olimpia.
2009- La invitaţia FARM Marchiş Dorin participă la formarea continua şi petrece un curs de seminare.
2010- Instructorii FARM la seminarul international sunt atestaţi, V.Oncha 4 Dan Aikikai, I.Shevelev, S.Mercuriev şi S.Gramma 3 Dan Aikikai.
2010- I. Zacharevich pleacă în Japonia pentru a studia Aikido de la Moriteyro Ueshiba, nepotul fondatorului Aikido, şi preşedintele Federaţiei internaţionale Aikido Aikikai.
2010- La invitaţia lui I.Zakharevici în Chişinău vine Sato Katurozavo şi petrece un curs de antrenamente.
2011- I. Zacharevich este atestat pentru 4 Dan Aikikai.
Masatake Fujita
Născut la 21 aprilie 1937 în localitatea Cinco (astăzi Chanachun)
Studii. Facultatea de Economie şi Politică Universitatea din Takushoku (Tokyo)
Pentru prima oară l-am cunoscut pe Masatake Fujita în România anul 1995. Am fost prezentat de Piter Bakas, 5 Dan, secretar EAF (European Aikido Federation) care a spus, de astăzi Masatake Fujita î-ţi va fi profesor şi director tehnic al Federaţia de Aikido din Moldova. Obiecţii şi sugestii nu au fost acceptate. Acesta a fost primul japonez, de un asemenea rang înalt, un japonez pe care l-am atins cu mîna, cu care puteam petrece timp destul pe tatami, nu un semizeu în care crezi că există undeva, dar o persoană în carne şi oase cu care poţi comunica. Oarecum totul părea ireal şi fantastic şi nu-mi prea venea a crede că se întîmplă cu mine.
Primul antrenament, şi am avut ocazia să-l atac. Cînd l-am apucat de braţ, am avut sentimentul că am apucat o pisica de mare imensă şi puternică. N-am simţit nici o rezistenţă, şi cîtă putere n-aş depune să-l ţin, el aluneca din mîni ca peştele. În acea clipă pentru prima dată am simţit ce înseamnă forţă. Aveam deja experienţa să cunosc un instructor japonez şi acea senzaţie cînd eşti proiectat de el, dar Fujita m-a uluit. Pe prietenul şi studentul meu de pe acea vreme Mihai Kozmea, care a venit din România să înveţe aikido, Fujita la doar 10 -15 grade de rotaţie, l-a imprimat în saltea cu aşa o putere în Irimi Nage, că cel din urmă a mai tuşit încă o săptămână resimţind impactul.
Primul antrenament, şi am avut ocazia să-l atac. Cînd l-am apucat de braţ, am avut sentimentul că am apucat o pisică de mare imensă şi puternică. N-am simţit nici o rezistenţă, şi cîtă putere n-aş depune să-l ţin, el aluneca din mîni ca peştele. În acea clipă pentru prima dată am simţit ce înseamnă forţă. Aveam deja experienţa să cunosc un instructor japonez şi acea senzaţie cînd eşti proiectat de el, dar Fujita m-a uluit. Pe prietenul şi studentul meu de pe acea vreme Mihai Kozmea, care a venit din România să înveţe aikido, Fujita la doar 10 -15 grade de rotaţie, l-a imprimat în saltea cu aşa o putere în Irimi Nage, că cel din urmă a mai tuşit încă o săptămână resimţind impactul.
Pe acelea timpuri nu am putut aprecia pe deplin, calificarea lui Masatake Fujita. Eram nebun după un aikido frumos. Christian Tissier, cu tehnica sa spectaculoasă şi rafinată era un ideal pentru miile de aikidoka din spaţiul postsovietic. Masatake Fujita, în comparaţie cu Tissier nu avea acea supleţe si eleganţă în tehnică, pe lîngă aceasta mă impunea să fac o sumedenie de exerciţii inutile (cum păreau atunci). Ei ce să faci, mari opţiuni nu prea aveam, cum n-ar fi, el este Secretarul general al Hombu Dojo 8 Dan Aikido…şi va fi profesorul la care voi susţine examenele, tehnica însă, am hotărît eu atunci, o voi lua în altă parte, motive a gîndi astfel aveam destule, fiindcă pe ecele timpuri deja eram răsfăţaţi cu instructori japonezi de rang înalt, iar pe cei europeni nici nu-i luam în considerare, excepţie făcînd, doar Tissier.
A trecut timpul, creşteau şi abilităţile mele, dar în timpul exersărilor tot mai des mă confruntam cu problema tehnicii, adică ea depindea de uke, dacă uke era bun (cadea cînd trebuie, nu opunea rezistenţă sau invers opunea anume atît cît era necesar) atunci şi tehnica mea era satisfăcătoare, în schimb dacă uke era "rău" ca prin minune, nu se mai primea, practic nimic. Explicaţii de genul – fă aşa, fiindcă dacă nu vei face cum vreau eu, vei regreta, mai mult nu mă mulţumeau. Uke este liber şi are dreptul să se comporte cum vrea. Sarcina mea este executarea tehnicei cu oricine. Mai mult de atît, care este rostul să înveţi tehnica şi s-o foloseşti doar pe un uke instruit (cel ce reacţionează corespunzător)? Am început să caut cauza, încercam să-mi dau seama de ce lucrurile stau astfel, priveam cum rezolvă aceleaşi situaţii alţi instructori Aikido, şi tot aşa stînd şi analizînd am ajuns la concluzia, că de fapt această problemă majoritatea nici nu o rezolvă, mai mult de atăt, învaţă uke să reacţioneze în aşa fel, ca în final să le fie comod să lucreze cu el. Rezultatul acestei atitudini poate fi doar una – noi de fapt pregătim un robot care activează conform programului. După zece ani de proiectare continua, noi putem arăta minuni ale tehnicii cu ajutorul robotului nostru, dar ferească dumnezeu să primim ca uke un alt robot, cu o altă programă şi atunci toată tehnica noastă incomparabilă se transformă în mizerie. Nu vroiam să mă acup cu un astfel de aikido, doar atunci am putut aprecia la justa valoare ce înseamnă – Masatake Fujita.
Moscova, începutul anilor nouăzeci, prima vizita a lui Kristian Tissier. Boulevardul Tsvetnoy. Kristian Tissier (greutatea cu hakama 60kg) a hotărît să-i facă irimi nage la proiectare înaltă lui Nikolai Yegorov (greutate în slipi aproape 100kg). Nikolai Egorov, nu prea iubea să cadă, şi în acea zi cu atît mai mult... Dar el a căzut (din respect) pe piciorul lui Kristian Tissier…Timpul rămas al seminarului Kristian Tissier în seiza nu a mai putut sta…
Tehnica lui Fujita este alta. Nu e la fel de spectaculoasă ca la unii, însă indiferent de comportamentul Uke-ului, ea este întotdeauna identică şi reală. Masatake Fujita, nimănui nu spune cum să ţină şi cum să se comporte. El pur şi simplu face ce trebuie făcut, şi nu-i pasă cine şi cum îl ţine, începător sau maestru, greu sau uşor, înalt sau scund. Aikido-ul său nu este frumos, el este eficace. Efectiv în orice condiţii şi împrejurări. Am avut nevoie de ani ca să înţeleg şi să apreciez acest lucru.
Vorbind despre Fujita Sensei, nu pot să nu menţionez ce fel de om şi maestru este. Omul, cu care ai putea sta la o masă (sau pe podea) şi comunică ore în şir, maestrul care în ciuda prăpastiei între mine şi dânsul, mi-a trimis o scrisoare de felicitări la Crăciun, care mi-a dat cucori de hârtie pentru noroc, făcute de soţia sa şi pe care le păstrăz cu dragoste de peste 15 ani. Este un om foarte simplu, niciodată nu s-a comportat ca o divinitate care a păşit din ceruri şi trebuie să-i fii recunoscător că te-a privit sau a vorbit cu tine.
Există oameni care spun că profesorul lor este un maestru foarte mare şi respectat. Profesor, pe care l-au văzut la o distanţă de cincizeci de metri de cinci ori în viaţa, la care nu au fost niciodată Uke, care niciodată nu l-a corectat personal şi nu ia arătat cum se execută corect tehnica. Posibil, eu pot spune că profesor mi-a fost însuşi Iisus Hristos şi probabil acest lucru va suna foarte impunător. Dar oare ştie Iisus Hristos, că are un astfel de elev însemnat ca mine? Sunt foarte fericit că soarta mi-a dat posibilitatea să-l cunosc pe Masatake Fujita, şi sunt mândru să spun că, Maestrul de Aikido Shihan Masatake Fujita, este profesorul meu, prietenul meu şi nu în ultimul rind – un Om minunat.
Autor I.Zakharevich
Traducere M.Manoli
Ce este Aikido?
Aikido (合気道) Sinteză modernă a artelor marţiale japoneze dezvoltată de O-Sensei Morihei Ueshiba cu ajutorul filosofiei şi credinţei.
Scopul lui Ueshiba a fost să creeze şi să dezvolte o artă marţială, care ar absorbi toate realizările marilor maestri. Aikido se axează pe confluenţa atacului inamic cu energia proprie şi redirecţionarea ei. În afară de formarea tehnicilor şi antrenamentului fizic, aikido dezvoltă mintea, spiritul, pune accent pe relaxare şi căutarea forţei ki.
Denumirea vine de la trei ieroglife care au următoarele semnificaţii:
Ai (jap. 合) — armonie
Ki (jap. 気) — spirit
Do (jap. 道) — cale
Începutul istoriei aikido poate fi socotit anul 1920 iar locul de origine Ayabe. Acel an a fost marcat de momente dramatice pentru maestrul Ueshiba, din viaţă a plecat tatăl şi cei doi fii. Răpus de durere, el căută alinare în învăţăturile religioase ale Omoto-kyo, ceea ce mai târziu a avut o influenţă decisivă asupra filozofiei aikido-ului. Consolare pentru el a fost şi primul dojo: în casă el a întins 18 rogojine (tatami), şi a început să răspîndească învăţăturile Omoto-kyo. Morihei Ueshiba acumula experienţă, se lărgea şi se aprofunda programul Academiei Ueshiba. Faima sa, ca al unui maestru al artelor martiale sa raspandit repede. Numărul studenţilor creştea. În 1922 Ueshiba l-a convins pe profesorul său Sokaku Takeda, de la care a studiat Daito-Ryu şi Aiki Jujutsu timp de 5 ani (1915-1919), să se mute în localitatea Ayabe. Trebuie remarcat faptul că Sokaku Takeda era un maestru ce călătorea mult prin Japonia şi ca urmare antrenamentele sale aveau un caracter sporadic, ceea ce nu l-a împedicat însă pe Morihei Ueshiba să devină unul dintre cei mai buni elevi săi. După 6 luni de antrenamente în Ayabe Takeda îi oferă lui Ueshiba certificatul de instructor şi pleacă.
Eliminarea treptată a metodelor de formare Daito-ryu şi Yagyu-Ryu duce la crearea în 1922 la Aiki Bujutsu. Ar fi greşit să socotim Aikido o entitate de tehnici şi principii diferite. Fondatorul Aikido Morihei Ueshiba a studiat mai multe direcţii de ju-jitsu şi ken-jutsu, precum şi arta caligrafică. În baza cunoştinţelor acumulate el a creat propriul sistem – Aikido. Influenţă enormă asupra aikido au avut curentul religios Omoto-kyo şi învăţăturile Sintoiste.
Printre principiile de bază ale aikido-ului se disting: spiritul de unitate Aiki, distanţă de siguranţă (Ma-ai), plecarea de pe linia de atac (Tenkan), intrarea în Ma-ai a adversarul (Irimi), mişcare în spirală, utilizarea centrului(hara), acţiunea asupra punctul de echilibru al inamicului (Sumi), tehnica de lovituri (atemi), rotaţia, şi nu în ultimul rînd dinamica.
Ce este Aikido?
Aikido este o cale modernă a războinicului, fondată în 1920 de maestrul Morihei Ueshiba (1883 - 1969) dupa ce a atins măiestria în multe alte arte martiale.
Aikido - Calea războinicului
La prima vedere, Aikido nu pare a fi efecientă. Oamenii au tendinţa de a percepe arta martiala:
1) ca un mijloc eficient de soluţionare a conflictelor
2) ca un mijloc de formare a spiritului
Pe de altă parte, artele marţiale pot fi utilizate atât pentru apărare cît şi pentru atac. Cu toate acestea în Aikido lipseşte cu desăvîrşire acest aspect, aikido fiind o artă pur defensivă.
Antrenamentul în aikido
Metode de antrenament în Aikido cuprind cît conţinutul fizic atât şi spiritualitatea. În Aikido, nu există nici un sparring. Spre deosebire de alte arte martiale, care încearcă să se răspândească prin sponsorizarea unor astfel de evenimente, Aikido pune ca scop concentrarea pe repetarea continuă a unui set de tehnici (Oise) şi perfecţionarea spiritului.
Tehnici de Aikido
Trăsătură distinctivă a tehnicilor aikido constau în faptul că acestea sunt folosite pentru a controla energia adversarului fără a o distruge, adică se axează pe tehnici de proiectare şi control. Anume respectul pentru viaţa umană face Aikido relevant pentru timpul nostru. Cum să te deplasezi în timpul atacului sau cum să controlezi atacatorul sunt acele întrebări la care se caută răspuns prin practicarea continuă a aikido şi este un stimulent puternic pentru perfecţionarea spiritului. Aikido este – mişcarea armonioasă a unui om cu spiritul împăcat.
Tehnicile de bază ale Aikido
Baza în Aikido se socoate poziţia seiza (şederea în genunchi). Stagiarul se ocupă în această poziţie atât timp, cît mişcările din seiza nu vor fi identice mersului din poziţia normală. Tehnicile de bază sunt primul pas pentru începatori dar, în acelaşi timp şi forma finală pentru studenţii avansaţi. Repetarea acestor tehnici pînă la perfecţiune este o parte importantă a învăţării Aikido.
Eticheta în Aikido
Eticheta (reishiki), parte integranta a artelor martiale japoneze, ea este începutul şi sfîrşitul. Salutul arată respect şi recunoştinţă faţă de cei ce ne înconjoară, dar şi o manifestare de spiritualitate, personalitate. Practicată în mod constant, eticheta devine o parte a vieţii. Salutul din poziţia seiza este esenţa spiritului aikido.
Căderile în aikido
Se crede că trei ani sunt necesari pentru a învăţa căderile corecte. Într-adevăr, capacitatea de a cădea în siguranţă din orice păziţie este un alt aspect important în Aikido. Căderea trebuie privită ca o tehnică de protecţie a celui ce se ocupă de aikido.
Principiile Aikido
Ki – controlează forma şi spiritul. Aikido pune un mare accent pe Ki. Ki este chintesenţa vietii, este energia a tot ce ne înconjoară, este sursa de forta universala, este podul ce uneşte trupul cu spiritul. Energie Ki se defineşte ca "Puterea respiratiei". Un vechi proverb chinezesc spune: "trup şi spirit - un întreg misterios". Într-un organism integru nu poate fi discordanţa dintre trup şi spirit, anume această uniune îi permite să acţioneze în armonie. Următorul pas - armonizarea relaţiei dintre sine şi alţii, evitarea conflictelor, atingerea echilibrului cu natura şi universul. Ca per ansamblu să avem miscări de o rară fineţe şi putere, ceea ce şi prezintă tezaurul aikido.
Mişcările în Aikido
Principiul de bază care ar caracteriza termenul "Aiki" este uniunea perfectă între trup şi spirit sau mişcări perfecte care pot fi materializate în următoarele tehnici:
1. mişcarea în poziţia "hanmi"
2. mişcarea corpului în conformitate cu principiul de "intrare într-un singur pas" şi "deplasarea circulară" din poziţia hanmi.
3. controlul partenerului cu ajutorul proiectărilor şi reţinerilor prin luxări şi strangulări.
Aikido – artă marţială modernă.
Necătînd la toată diversitatea aikido, această artă are o importanţă majoră în lumea modernă. Competiţiile din alte arte marţiale atrag mulţi tineri, ceea ce contribuie la creşterea numărului de participanţi în lumea Budo si la dezvoltarea tehnicilor de luptă. Aikido dimpotrivă, în locul dezvoltării abilităţilor tehnice de a cîştiga, combină antrenamentul zilnic cu arta de a trăi.
Aikido prezintă interes tot mai mare în zilele noastre din cauza.
1) Aikido este despionibil pentru toţi, indiferent de vîrstă sau sex
2) Aikido propune un anumit mod de viaţă
3) Aikido oferă un mijloc de a studia viaţa, la general
Aikido, de asemenea este foarte eficient în menţinerea sănătăţii fizice şi mentale prin controlul stresului. Pune la dispoziţie mijloace de auto-apărare şi securitate fizică. În cele din urmă, Aikido oferă oamenilor din întreaga lume oportunităţi pentru o viaţă prosperă în pace şi armonie. Aikido poate fi acea cale prin care oamenii vor găsi perfecţiunea fizică şi spirituală.
traducerea: Mihail Manoli